Jesteśmy na urlopie rodzicielskim

Jesteśmy na urlopie rodzicielskim! Jak tylko ogarniemy się z naszym maluszkiem, powrócimy do aktualizacji bloga! Tymczasem życzymy wszystkim czytelnikom samych sukcesów w 2017 roku!

niedziela, 1 lutego 2015

Irytują cię ciągłe telefony od sprzedawców? Jest na to sposób!

Najlepszym i najprostszym sposobem wyeliminowania problemu jest zarejestrowanie swojego sprzeciwu przeciwko tele-sprzedaży w bazie danych zwanej Reservasjonsregisteret. Można tam zgłosić zarówno brak zgody na telefony od „komercyjnych” sprzedawców jak również na telefony wykonywane przez organizacje charytatywne prowadzące np. różne zbiórki. O skali i uciążliwości problemu telefonicznej sprzedaży świadczy fakt, że już ponad 2 miliony mieszkańców Norwegii zarejestrowało swój brak zgody na taką formę kontaktu. 90 procent z nich nie życzy sobie również telefonów od organizacji dobroczynnych.

Sprzeciw można zarejestrować online w witrynie Brønnøysundregisteret (https://w2.brreg.no/reservasjon/) lub telefonicznie – pod numerem 75 00 75 00.

Warto wpisać w rejestrze nie tylko swoje imię, nazwisko i adres, ale również podać wszystkie swoje numery telefonów. W ten sposób minimalizujemy ryzyko otrzymywania telefonów od sprzedawców mimo zgłoszenia sprzedaży. Każdy podmiot prowadzący handel telefoniczny w Norwegii ma obowiązek upewnienia się, że osoba, z którą zamierza się skontaktować nie zastrzegła swojego sprzeciwu. Sprzedawcy sprawdzają często jedynie, czy nazwisko i imię lub adres, który mają na swojej liście, figuruje w Reservasjonsregisteret. Z powodu błędów w pisowni, zmiany nazwiska lub adresu, może się zdarzyć, że dane sprawdzane przez sprzedawcę nie będą pokrywały się z tymi, które podaliśmy w Reservasjonsregisteret, a w rezultacie sprzedawca nie znajdzie nas w bazie i otrzymamy kolejny uciążliwy telefon. Podanie swojego numeru telefonu czy innych adresów niż tez z rejestru ludności, nie jest obowiązkowe w Reservasjonsregisteret, ale warto to zrobić. Jeśli bowiem wpisaliśmy do bazy danych swój numer telefonu, na który nie życzymy sobie kontaktu, żaden sprzedawca nie będzie mógł się tłumaczyć, że go nie znalazł w bazie.



Nasz sprzeciw obowiązuje do momentu aż sami go skasujemy z Reservasjonsregisteret.

Warto wiedzieć, że mimo wyrażenia sprzeciwu, nie unikniemy telefonów od niektórych firm i w dodatku firmy te będą działać zupełnie legalnie. Sprzeciw w Reservasjonsregisteret nie dotyczy np. przeprowadzanych telefonicznie badań opinii publicznej albo kontaktu od podmiotów gospodarczych, u których jesteśmy klientem (skorzystaliśmy kiedyś z ich usług, kupiliśmy tam jakiś produkt, wzięliśmy udział w konkursie, wyraziliśmy zgodę na kontakt itd.). Mamy jednak prawo poinformować takie podmioty, że nie życzymy sobie w przyszłości kontaktu telefonicznego i firma jest zobowiązana to respektować.

Jeśli mimo swojego sprzeciwu zarejestrowanego poprawnie w Reservasjonsregisteret, skontaktuje się z nami sprzedawca, warto odebrać telefon, aby móc zapytać o to, jakie callcenter skontaktowało się z nami i w czyim imieniu, a następnie złożyć skargę do Forbrukerombudet (rzecznik konsumenta).

Formularz skargi na sprzedaż telefoniczną: https://e-skjema.no/forbrukerombudet/artikkel.aspx?MId1=2313&AId=2131
Forbukerombudet poruszy sprawę z firmą, na którą zgłoszona została skarga i wyciągnie dalsze konsekwencje.

2 komentarze:

  1. Szkoda, że u nas nie ma takiej bazy. To było by cudowne rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń