Jesteśmy na urlopie rodzicielskim

Jesteśmy na urlopie rodzicielskim! Jak tylko ogarniemy się z naszym maluszkiem, powrócimy do aktualizacji bloga! Tymczasem życzymy wszystkim czytelnikom samych sukcesów w 2017 roku!

niedziela, 31 sierpnia 2014

Ekspedycja Nordkapp. Etap 7: Aursjøvegen – Trondheim - Steinkjer

Trasa 520 km

Droga Atlantycka – Årø (Molde Lufthavn) FV64
Årø – Skjevik E39
Skjevig – Eidsvåg FV62
Eidsvåg – Sunndalsøra FV660, potem prywatna «Aursjøvegen»
Sunndalsøra – Oppdal RV70
Oppdal – Trondheim – Steinkjer E6


Po kilku dniach na zachodnim wybrzeżu opuszczamy Vestlandet i wyznaczamy kurs na bardziej północne regiony Norwegii. Zanim jednak dotrzemy do pięknej Nord-Norge, musimy przejechać przez nieco mniej widowiskowe niż do tej pory przywykliśmy krajobrazy Trondelagu. Aż tak nudno jednak nie będzie, bo trasa prowadzi przez spektakularną Aursjøvegen, a także byłą stolicę kraju – Trondheim.

czwartek, 21 sierpnia 2014

Ekspedycja Nordkapp. Etap 6: Ålesund, Trollstigen, Molde, Atlanterhavsvegen

Trasa ok. 285 km

Ålesund – Sjøholt E136
Sjøholt – Linge FV650
Linge – Åndalsnes FV63, E136
Åndalsnes – Molde FV64
Molde – Moen FV64
Moen – Elnesvågen FV663
Elnesvågen – Bud FV664
Atlanterhavsvegen (Bud – Kårvåg) – oznaczona brązowymi tablicami

Podczas przejazdu poprzednim odcinkiem naszej trasy widzieliśmy dwa „must see” Norwegii. Mowa oczywiście o wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO Geirangerfjord oraz perle Vestlandet, mieście Ålesund. Podczas dzisiejszego etapu zobaczymy dwa kolejne „must see” w Norwegii: Trollstigen (Droga Trolli) oraz Atlanterhavsvegen (Droga Atlantycka). Uwaga! Zapnijcie pasy, ruszamy!

Opuszczamy Ålesund europejską drogą E136, którą w miejscowości Sjøholt zamieniamy na znacznie węższą FV650. Ta prowadzi w dużej mierze wzdłuż Storfjorden – jedynej drogi morskiej do Geirangerfjordu. Po drodze warto zatrzymać się w kawiarni usytuowanej w drewnianym domku zawieszonym nad samym fiordem. Oszklone z trzech stron wnętrze pozwala klientom kawiarni na podziwianie fiordu w pełnej okazałości i daje wrażenie, jakby siedziało się na powierzchni wody. Przepływające tuż za oknami wielkie statki – cruisy zmierzające do Geiranger, nie należą do rzadkości..

W Linge droga zmienia numer na 63 i wjeżdża w owocowe zagłębie Północnego Vestlandet. To tutaj, w Linge, uprawiane są norweskie morele i brzoskwinie. Tutaj zaczyna się też malownicza dolina Valldalen, której klimat wyjątkowo sprzyja uprawie truskawek.

Owoce to jednak nie jedyne atrakcje drogi numer 63. Po minięciu Valldal, wykorzystajcie możliwość postoju przy Gudbrandsjuvet. Oprócz tego, że znajduje się tu małe centrum turystyczne, wyposażone w toalety (niezwykle oryginalna architektura), kawiarnię oraz sklepik z pamiątkami i mapkami, można tu przede wszystkim zobaczyć wysoki na 25 metrów wąski wąwóz, którym z niezwykłą siłą i przebija się rzeka Valldøla. Dla turystów zbudowano system kładek i mostków, z których przyjrzeć się można zjawisku. Huk jest przy tym niesamowity.

Po przystanku w Gudbrandsjuvet ruszamy dalej. Przed nami, już za chwilkę, Trollstigen i Stigrøra, platforma z widokiem na tę popularną na całym świecie drogę. Jeszcze do niedawna miejsce to było placem budowy. Dopiero w 2012 otwarto całe centrum obsługi podróżnych z obszernym parkingiem (dla kamperów, autobusów i samochodów osobowych), toaletami, sklepem z pamiątkami, restauracją, ale przede wszystkim platformą widokową (Stigrøra), z której możecie podziwiać nie tylko Trollstigen, ale także całą ciągnącą się w tle dolinę, sięgającą aż do Åndalsnes.

niedziela, 17 sierpnia 2014

Nikt nie opuszcza rodzinnego domu tak wcześnie jak Norwegowie

W ostatnich dniach nawet ci, którzy w żaden sposób nie są związani ze szkolnictwem i nie mają dzieci w wieku szkolnym z pewnością zauważyli, że coś się zmieniło. Rozpoczął się bowiem rok szkolny i akademicki, a tym samym w mediach poświęcano mnóstwo miejsca na różnego rodzaju artykuły – poradniki w stylu „o czym musisz pamiętać wyprowadzając się z domu”. Nie brakowało również reportaży z pierwszego dnia szkoły maluchów i studentów. Nas zainteresowała jednak publikacja badań statystycznych, które dowodzą, że na tle innych Europejczyków, to Norwegowie najwcześniej opuszczają dom rodzinny.

Według badań przeprowadzonych w 2008 przez Eurostat,  w Europie to młodzi Norwegowie najwcześniej wyprowadzają się z domów. Tylko ok. 10 procent Norwegów w wieku 18-34 mieszka w dalszym ciągu z rodzicami. Dla porównania na Słowacji jest to blisko 70 proc., w Polsce 55 proc., w Danii ok. 12 proc., we Francji i Holandii 30 proc., a w Wielkiej Brytanii i Niemczech 40 procent. Średnia dla wszystkich krajów UE to ok 45 procent.

piątek, 15 sierpnia 2014

Ekspedycja Nordkapp. Etap 5: Gamle Strynefjellsvegen, Geiranger, Hellesylt, Alpy Sunnmore, Ålesund

Trasa ok. 290 km

Briksdalsbreen – Olden FV724
Olden – Stryn FV60
Stryn – Ospeli RV15
Ospeli – Grotli FV258
Grotli – Langvatnet RV15
Langvatnet – Geiranger FV63
Geiranger – Hellesylt > prom
Hellesylt – Ørsta FV60, FV655
Ørsta – Ålesund E39


Jak zapewne pamiętacie poprzedni etap naszej podróży zakończyliśmy wycieczką na lodowiec Briksdalsbreen. Dzisiejszym celem naszej podróży będzie urocze miasto Ålesund. Przed nami prawie 300 km pełne wspaniałych przeżyć i niezapomnianych widoków.

Spod lodowca wracamy dokładnie tą samą drogą, zresztą jedyną trasą prowadzącą ruch przez piękną dolinę Oldendalen. Na końcu doliny, w miejscowości Olden skręcamy w drogę numer 60 w kierunku Stryn i jedziemy wzdłuż Nordfjord, szóstego pod względem długości w Norwegii. Samo miasteczko Stryn, choć bardzo urocze, nie ma do zaoferowania wiele więcej niż całkiem sporo sklepów i kafejek. Miłośnicy norweskiej marki odzieżowej Moods of Norway mogą zatrzymać się tutaj w outlecie producenta albo zrobić sobie zdjęcie z wielkim różowym traktorem zaparkowanym w centrum. Traktor jest symbolem tej marki.

My w Stryn skręcamy w drogę numer 15 na wschód i kierujemy się w stronę gór Strynefjell, określanych też jako granica Østlandet i Vestlandet. Pierwsze kilometry za Stryn robią wrażenie, później droga wjeżdża jednak w dwa długie tunele pod górami. My wybieramy znacznie ciekawszą alternatywę – Narodową drogę turystyczną Gamle Strynefjellsvegen (FV258). Stara górska droga do Stryn zbudowana została w 1884 roku i jeszcze nie tak dawno temu była jedyną drogą przez góry Strynefjellet. Droga zmieniła się trochę od XIX wieku, na niektórych odcinkach posiada obecnie nawierzchnię asfaltową, a powozy i jeźdźców na koniach zastąpili turyści w samochodach i kamperach. Na szczęście piękna natura i widoki wzdłuż trasy nic się nie zmieniły. Krajobraz jest iście alpejski, z pasącymi się krowami i owcami na soczystej, zielonej trawie na tle ośnieżonych wierzchołków gór i lodowca. Śnieg w Strynefjellet zalega praktycznie cały rok, dlatego to właśnie wzdłuż Gamle Strynefjellsvegen zlokalizowano letni ośrodek narciarski. Latem można spotkać zaparkowane wzdłuż drogi pojazdy, które czekają na swoich szusujących na nartach właścicieli. Ci, którzy nad sporty zimowe przedkładają aktywny wypoczynek w wodzie, mogą zażywać kąpieli w licznych jeziorach, ewentualnie wybrać się na wycieczkę kajakiem lub kano. Trasa robi niesamowite wrażenie i nawet nie zauważycie, kiedy minęły wam te 30 km i znaleźliście się z powrotem na drodze nr 15, w Grotli.

poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Ekspedycja Nordkapp. Etap 4: Luster, Sognefjord, Gaularfjellet,lodowiec Briksdalsbreen

Trasa ok. 340 km

Sognefjell – Balestrand FV55
Dragsvik – Moskog RV 13
Moskog – Byrkjelo E39
Byrkjelo – Olden FV60
Olden – Briksdalsbreen FV724


Poprzedni etap naszej ekspedycji zakończyliśmy w Jotunheimen, dokładniej na FV55, zwanej Sognefjellveien. Tą samą drogą wyjeżdżamy z gór, by powrócić nad najdłuższy fiord Norwegii – Sognefjord.


Zaraz za Turtagrø rozpoczyna się stromy zjazd do miejscowości Fortun. Odcinek ten, określany jako arcydzieło norweskiego budownictwa drogowego, posiada 11 ostrych zakrętów, z których niektóre wyposażone w małe punkty postojowe z ławeczkami i widokiem na Luster. Nachylenia na trasie są naprawdę znaczne – 1:9, 1:10, a nawet 1:12, więc uważajcie zarówno na hamulce, jak i sprzęgło w samochodzie!

Ani się obejrzymy, a znajdziemy się w dolinie ciągnącej się wzdłuż Lustrafjorden – ostatniej i najwęższej części Sognefjordu. Ta część drogi numer 55 jest rzeczywiście wspaniale położona.

czwartek, 7 sierpnia 2014

Ekspedycja Nordkapp. Etap 3: Hardangervidda, Aurland, Jotunheimen

Trasa ok. 370 km

Øvre Eidfjord – Hagafoss (Hol) RV7
Hol – Aurland FV50
Aurland – Lærdal FV243 (Snøvegen)
Lærdal – Øvre Årdal RV5-FV53
Øvre Årdal – Turtagrø: Tindevegen
Turtagrø - Jotunheimen FV55

Jak pewnie pamiętacie, nasz poprzedni etap zakończyliśmy w Øvre Eidfjord u podnóża Hardangervidda. W tej miejscowości rozpoczynamy podjazd na ten największy wysokogórski płaskowyż w Płn. Europie. Współczesna droga krajowa nr 7 wije się zakrętami wewnątrz skał i podjazd na płaskowyż nie jest już tak fascynujący, jak stara droga biegnąca zboczami doliny Måbødalen. Na szczęście na odcinkach między tunelami utworzono kilka punktów postojowych, z których można pieszo wyruszyć na spacery doliną, a nawet dotrzeć do podnóży wodospadu Vøringfossen. Kiedy już wjedziemy na płaskowyż, krajobraz początkowo zdominowany jest przez hytty – norweskie dacze. Między nimi znajduje się również znacznie większy górski hotel Fossli, do którego warto skręcić i z parkingu hotelowego przejść na platformę widokową nad wspomnianym Vøringfossen. Jest to obowiązkowy punkt wszystkich wycieczek po Hardangervidda i jedna z najpopularniejszych naturalnych atrakcji turystycznych w Norwegii. Mierzy on 145 metrów, a podziwianie wody spadającej z tak wysoka robi wrażenie... pod warunkiem, że akurat nie ma suszy albo wody nie przekierowano do produkcji prądu:). Przy odpowiednim świetle może wam się uda zrobić zdjęcie tęczy nad wodospadem! W sezonie zdarza się, że są pobierane opłaty za parking przy Fossli Hotel – w 2014 r., 40 kr.

Kontynuując wycieczkę drogą RV7 zauważymy, że hytty znikną z krajobrazu, a dominować zaczyna pustkowie - ogromne obszary z raczej skromną roślinnością, na których najlepiej czują się zwierzęta; to właśnie na Hardangervidda żyje dziko najwięcej reniferów w Europie! Płaskowyż jest też największym parkiem narodowym Norwegii. Urozmaiceniem krajobrazu dla podróżujących autem będzie widoczny po północnej stronie od RV7 lodowiec Hardangerjokølen. To szósty pod względem wielkości lodowiec w kraju i najwyższy punkt płaskowyżu (w najwyższym miejscu wznosi się na ponad 1800 m n.p.m., podczas gdy Hardangervidda położone jest około 1100 m n.p.m.).

niedziela, 3 sierpnia 2014

Czego NIE WOLNO w Norwegii

W każdym kraju istnieje szereg starszych lub nowszych przepisów i ustaw zabraniających lub regulujących z pozoru błahe sprawy. My wzięliśmy pod lupę mniej lub bardziej zaskakujące zakazy obowiązujące w Norwegii. Uprzedzamy – nie, my też nie wiemy dlaczego :)

Do 2014 roku nielegalne było nawet
używanie segway-ów.
fot. segway.biz.pl
– Zakaz sklepów otwartych w niedzielę *

– Zakaz spożywania alkoholu w miejscach publicznych, np. na piknikach

– Zakaz sprzedaży alkoholu w dniu wyborów

- Zakaz profesjonalnego boksu (zawodowego)

- Zakaz eksponowania rurek z lukrecji w sklepach

- Zakaz dziesięciopaków papierosów

- Zakaz sprzedaży wina w sklepach

- Zakaz używania i sprzedaży „zwykłych” żarówek

- Zakaz eksponowania w sklepach produktów tytoniowych i sprzętu do palenia

- Zakaz organizowania publicznych imprez, przedstawień i konkurencji sportowych w dni świąteczne

- Zakaz obrażania majestatu