Jesteśmy na urlopie rodzicielskim

Jesteśmy na urlopie rodzicielskim! Jak tylko ogarniemy się z naszym maluszkiem, powrócimy do aktualizacji bloga! Tymczasem życzymy wszystkim czytelnikom samych sukcesów w 2017 roku!

poniedziałek, 25 listopada 2013

Egzaminy Norskprøve 2 i Norskprøve 3 w nowej, elektronicznej formie

Ostatnio temat egzaminów z języka norweskiego jest u nas w domu bardzo aktualny. Najpierw był mój Bergenstest i związane z nim przygotowania, a potem długie oczekiwanie na wyniki. Wszystko dobrze się skończyło, egzamin zdany, a materiały pomocnicze zwrócone do bibliotek. Uff…

Ledwo jeden egzamin się skończył, a już żyjemy kolejnym. Nasi przyjaciele będą podchodzić w lutym do Norskprøve 3. To właśnie głównie dzięki nim dowiedzieliśmy się o nowych zasadach związanych z egzaminami z języka norweskiego.


W dalszym ciągu egzaminy obowiązkowe są tylko dla azylantów, a dobrowolne dla obywateli krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym Polski). Wyjątkiem są sytuacje, gdy ktoś chce studiować na uczelni norweskiej albo pracować w niektórych zawodach – np. jako lekarz; wówczas często wymagane jest zdanie egzaminu Bergenstest.

Zmiany w egzaminach Norskprøve dotyczą osób podchodzących do egzaminu w maju 2014 i później. Pierwsza różnica dotyczy sposobu przeprowadzenie egzaminu; będzie się on odbywał w formie elektronicznej, czyli na komputerach (dotyczy to 3 pierwszych części egzaminu: lytte-, lese-, skriftlig prøve). Dzięki digitalizacji egzaminu, sprawdzenie dwóch pierwszych części przebiegać będzie automatycznie, a zdający otrzyma wyniki od razu.



Podczas części ustnej obecnych na sali będzie dwóch egzaminatorów - jeden moderujący rozmowę kandydatów i drugi oceniający; kandydaci powinni jednak prowadzić rozmowę sami.

Od 2014 roku Norskprøve rozbudowany zostanie o test z wiedzy o społeczeństwie (samfunnskunnskap). Materiały pomocnicze, przygotowujące kandydatów do tej części, powinny być gotowe jeszcze przed końcem 2013 roku. Dla użytkowników smartfonów i tabletów przygotowano specjalną aplikację „Samfunnskunnskapsprøven” dostępną na Google Play oraz w App Store.

Więcej informacji o egzaminie i jego ocenie znajdziecie TUTAJ.

Datę egzaminu każda gmina ustala sama, z zastrzeżeniem, że musi się on odbyć w ustalonym przez Folkeuniversitetet przedziale czasowym (w 2014 będzie to 26-30 maja, 2-6 czerwca oraz 1-5 grudnia).

Ostatnią szansą na zdanie egzaminu na „starych zasadach” (na papierze) jest podejście do Norskprøve 2/3 na początku lutego (4.luty 2014). Zapisy na ten egzamin są możliwe do 13 grudnia 2013.

Przykładowe zadania egzaminacyjne do Norskprøve 2/3
Przykładowe zadanie egzaminacyjne z Samfunnskunnskap

12 komentarzy:

  1. Fenomenalny blog! Czytam z zapartym tchem - dawno nie widziałem takiej lekkości pióra u blogowicza! Dodaję Cię do swoich linków!

    OdpowiedzUsuń
  2. serdeczne gratulacje za zdany egzamin!

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej, dzięki za ten artykuł! :) Mam pytanie, nawiązując do wywiadu jak z Wami znalazłam , jak uczyłaś się norweskiego jak małe były Twoje grupy? To był zorganizowany kurs ? U mnie w komunne jest kurs ale w grupie są 22 osoby i kosztuje 1400 nok miesięcznie. Chcę się przygotować do Norskprøve 3, mój poziom języka jest dokładnie na ten level ale nie wiem czy lepiej zrobić to w domu samej czy jednak zdecydować się na kurs w tak dużej grupie... Dzięki i pozdrawiam !!

    OdpowiedzUsuń
  4. Cześć,

    nie wiem czy w ogóle ktokolwiek przeczyta moje pytanie, ale spróbuję :)
    Podchodziłam do norskprøve w lutym, i wciąż nie dostałam wyników. Czy ktos z was może też zdawał w tym terminie, i dostał? Próbuję dociec czy tylko moje gdzieś przepadły, czy ogólnie tak późno wysyłają. Na maile nie odpowiadają lub odsyłają do innych instytucji, a mam "trochę" daleko z PL aby osobiście iść i pytać.

    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej. Ja podchodzilam do egz we wrzesniu a wynikdostalam w listopadzie. Proponuje zalogowac sie na strone z TWoim zgloszeniem i danymi do testu i tam powinna byc przyblizona data ogloszenia wynikow. Plus dostaniesz maila

      Usuń
  5. Ile kosztuje egzamin Norskprove3 ?

    OdpowiedzUsuń
  6. Hej koszt to ok 1 tys koron.
    Czy ktos sie orientuje czy aby korzystac z biblioteki nalezy miec nr personalny czy wystarczy ID i podac adres zamieszkania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesli chcesz korzystac loklanie z biblioteki musisz miec tylko D-nummer. Numer personalny jest potrzebny jesli chcesz korzystac ze wszystkich bibliotek w NO. Niektore ID (legitimasjon) np. bankkort posiadaja na odwrocie numer personalny. Wtedy w bibliotece wystarczy, ze podasz adres i ew. e-mail/numer telefonu.

      Pozdrawiam,
      eve

      Usuń
  7. Zdawałam dzisiaj egzamin pisemny na komputerze, ale wyników jeszcze nie dostałam, tak jak to jest napisane w artykule. Jutro mam ustny, to postaram się o te wyniki zapytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,

      dzieki za informacje! Jak tylko dowiesz sie czegos o tych wynikach daj znac w miare mozliwosci w komentarzach. To zupelna nowosc, wiec na pewno jest sporo osob, ktore chcialyby wiedziec jak to z tymi wynikami jest.

      Pozdrawiam,
      eve

      Usuń
  8. Hej, Eve. Dzięki za te informacje, kilka miesięcy temu je przeczytałem, a w czerwcu sam zdałem N3 na nowych warunkach :) Nawet zacząłem prowadzić vloga na YT i zrobiłem filmik o tym egzaminie, zapraszam zainteresowanych :) https://www.youtube.com/watch?v=JPb7LgEFlgE

    OdpowiedzUsuń