Jesteśmy na urlopie rodzicielskim

Jesteśmy na urlopie rodzicielskim! Jak tylko ogarniemy się z naszym maluszkiem, powrócimy do aktualizacji bloga! Tymczasem życzymy wszystkim czytelnikom samych sukcesów w 2017 roku!

poniedziałek, 28 maja 2012

Czego słuchać w Norwegii. Krótki przewodnik po popularnych stacjach radiowych.

Na pewno nie raz tak mieliście. Jesteście za granicą. Jedziecie samochodem. Baaaardzoooo dłuuuugoooo. Zdążyliście już przesłuchać (i nauczyć się na pamięć) cały muzyczny arsenał, który zabraliście ze sobą na drogę. Dochodzicie do tego krytycznego momentu, w którym albo sami zaczynacie śpiewać, albo zaczyna śpiewać wasz towarzysz podróży, albo decydujecie się na włączenie radia.

Z racji tego, że wielu z Was, wybierających się do Norwegii przemieszczać się będzie po tym pięknym kraju samochodem, warto zawczasu sprawdzić co Was czeka na jakim kanale radiowym.

Stacji radiowych w Norwegii jest dużo i nie sposób opisać wszystkich. Dlatego skupię tylko na największych i najpopularniejszych stacjach.



NRK P1, czyli po naszemu pierwszy kanał publicznego radia. Ta stacja obejmuje swoim zasięgiem nawet najgłębsze tunele podwodne w Norwegii, najwyższe szczyty norweskie i największe norweskie odludzia. Słuchają jej głównie ludzie starsi, do których skierowane są różne programy publicystyczne, debaty i rozmowy. Jest to także jedne z bardziej informacyjnych kanałów radiowych. Zatem jeśli szukacie w radiu tylko muzyki i nie znacie ani słowa po norwesku – lepiej zmieńcie kanał.

NRK P2 – podobnie jak w Polsce jest to kanał radiowy poświęcony kulturze, z dużą dawką muzyki instrumentalnej i klasycznej. Również tutaj sporo miejsca poświęcono na programy popularno-naukowe, analizy społeczno-kulturalne informacje, podsumowania wydarzeń dnia.

NRK P3 (pe tre) – grupą docelową tego kanału jest młodzież w wieku 15-29, zatem zdecydowanie przedkładana jest muzyka nad publicystykę, sporo jest tez programów tematycznych poświęconych danemu gatunkowi muzycznemu, zdarzają się też koncerty. Zdecydowanie odradzam słuchania tego kanału w sobotnie przedpołudnia – chyba, że ktoś jest zainteresowany tym, w jaki sposób „sławni Norwedzy” rozwiązują nadesłane listownie (mailowo) problemy nastolatków (coś w stylu „listy do Bravo”). I tak od 9 do 13… tylko dla twardzieli ;]

NRK P4 – największe komercyjne radio Norwegii i zdecydowanie jedno z moich ulubionych. Grają tam zarówno stare dobre rockowe hity jak i nowości. Wieczorami poświęcają sporo miejsca w swojej ramówce publicystyce i programom tematycznym (w tym dobranocce dla najmłodszych). Ze swojej strony polecam.

Radio Norge – moje drugie ulubione radio – mnóstwo dobrej muzyki (z ostatnich 40 lat), sporo także informacji (rano i wieczorami co pół godziny, poza tym co godzinę) i publicystyki. Poza tym mają całkiem przyjemny program poranny – choć jak ktoś słucha ich codziennie, to może w pewnym momencie uznać go za męczący/irytujący. 

Dla wszystkich tych, którzy nie mają możliwości słuchać norweskich kanałów radiowych w samochodzie czy w domu – dobra wiadomość – wszystkie norweskie radia nadawane są na żywo w necie. Polecam zwłaszcza tym, którzy uczą się języka norweskiego – osłuchanie się z językiem jest prawie tak samo ważne jak znajomość słówek.

8 komentarzy:

  1. witaj Ewo, przepraszam, ze ja tak z innej beczki:) jestesmy z mezem na etapie szukania mieszkania w Bergen dla naszej rodziny- czytalismy wpis o Waszych perypetiach zwiazanych z poszukiwaniem lokum i musze przznac ze chyba i my bedziemy musieli uciec sie do Waszego pomyslu, zeby poprosic Meza pracodawce o pomoc. Czy moglabys podpowiedziec jak powinno brzmiec takie ogloszenie, co powinno zawierac , zeby zchecic potencjalnego Norwega rentiera do wynajecia nam mieszkania, bo powoli zaczunam tracic nadzieje, ze uda nam sie razem zamieszkac w Bergen. Pozdrawiam . Natalia

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojej, juz nie pamietam, bo to firma mojego chlopaka redagowala notatke. hmm co tam bylo w tym ogloszeniu...? Na pewno logo i nazwa firmy mojego chlopaka, 2 zdania o tej firmie i informacja, ze poszukuja mieszkania dla swojego pracownika i wymogi co do mieszkania (czyli polozenie, liczba sypialni itp.) plus numer telefonu mojego chlopaka.
    W gazetach jest mnostwo tego typu ogloszen, wiec na pewno znajdziecie jakis dobry wzor :)

    Powodzenia i pozdrawiam!
    eve

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja słucham Radio Norge i/lub NRKP4 :)Więc trochę odwróciłam Twoja kolejnośc ulubionych stacji radiowych :)

    OdpowiedzUsuń
  4. eve,a ty po zdaniu norskprove 2 zdawalas jeszcze 3. albo bergenstest? chodzilas w norwegii na kursy jezykowe ?na jakim poziomie znasz teraz?

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdałam tylko Norskprove 2 i na tym poprzestałam. Może na jesień podejdę do trójki. Bergentesta na razie nie planuje. W Norwegii nie chodziłam na żaden kurs, bo tam gdzie mieszkałam były tylko kursy dla początkujących.

    Mi samej trudno odpowiedzieć na jakim jestem poziomie :) Czytam książki i gazety norweskie ze zrozumieniem, rozumiem co mówią do mnie w radiu i co mówią do mnie w pracy. Trochę gorzej z pisaniem, ale z gramatyki zawsze byłam kiepska ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej
      Bardzo bardzo fajny blog :)

      Co do ogłoszenia o mieszkanie ale i o inne rzeczy. Polecam finn. Finn i jeszcze raz finn. Na ogłoszenie zamieszczone nikt nie odpisał, natomiast my pisaliśmy na zamieszczone ogłoszenia - znikały bardzo szybko.

      Jeśli znajdziecie coś co Was interesuje to polecam w odpowiedzi na zamieszczone ogłoszenie napisać coś więcej o sobie. Polecam szybko odpowiadać na nowe ogłoszenia. Mój mąż śmiał się że On pisał CV, swoje plusy warto wypunktować: że nie palicie (jeśli nie palicie), że nie macie zwierząt że macie stałe dochody w postaci umowy o pracę. Napisać gdzie jesteście zatrudnieni i na jakim stanowisku. Jeśli wszystkie te rzeczy świadczą za Wami, to pewnie wygracie casting :). U nas casting był :), byliśmy kandydatem nr 2, ale wygraliśmy :) bo nr 1 się jednak nie zdecydował a my jesteśmy póki co bardzo zadowoleni.

      Usuń
  6. Hej! Ja w pracy korzystam z http://www.listenlive.eu/norway.html i iTunes a w domu z aplikacji z appstore na iOS Radio 1. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam! Cieszę się, że natrafiłam na ten blog. Zwracam się do Was z pytaniem związanym z muzyką. Mieszkacie w Norwegii na co dzień - czy możecie mi powiedzieć jakie obecnie panują nurty w muzyce popularnej? Jaki rodzaj muzyki, jakie zespoły są na topie? I przede wszystkim, co Was zaskoczyło po przyjeździe - czym muzyka popularna w Norwegii różni się od muzyki popularnej w Polsce?
    Przygotowuję się do projektu i takie informacje z punktu widzenia osoby, która mieszka w Norwegii będą mi bardzo przydatne.
    A mój mail to: n_ebel@op.pl

    Pozdrawiam i życzę kolejnych udanych postów! :)

    OdpowiedzUsuń